Marta Goszczyńska zatrudniona jest na stanowisku adiunkta w Zakładzie Literatury i Kultury Brytyjskiej UŁ. Prowadzi kursy i seminaria z literatury brytyjskiej i teorii literatury. Doktorat otrzymała w 2006r. na podstawie rozprawy poświęconej przejawom hybrydowości w dwudziestowiecznej powieści neowiktoriańskiej. Zajmuje się głównie współczesną prozą brytyjską i irlandzką, w tym m.in. neowiktorianizmem, prozą kobiecą i twórczością Williama Trevora. Publikowała na temat utworów takich pisarzy jak Sarah Waters, A.S. Byatt, Valerie Martin, Michèle Roberts, Graham Swift i Michel Faber.
Stopień doktora uzyskany w 2006 r.
Seminaria magisterskie i licencjackie z tematyki:
– współczesna literatura brytyjska
– neowiktorianizm
– postmodernizm
– proza eksperymentalna
Orcid ID: 0000-0003-3156-8670
https://orcid.org/0000-0003-3156-8670
Monografie redagowane:
Reading Graham Swift. Langham and London: Lexington, 2020 (z Tomaszem Dobrogoszczem).
The Playful Air of Light(ness) in Irish Literature and Culture. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2011 (z Katarzyną Poloczek).
Changing Ireland: Transitions and Transformations in Irish Literature and Culture. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010 (z Katarzyną Poloczek).
Artykuły i rozdziały w monografiach:
“Secrets, Epiphanies and Ellipses: The Uses of Silence in William Trevor’s Selected Stories.” Litteraria Copernicana 3/35 (2020): 91-104.
“Lost for Words: Narration, Language, and Communication in England and Other Stories.” Reading Graham Swift. Ed. Tomasz Dobrogoszcz and Marta Goszczyńska. Langham and London: Lexington, 2020. 133-45.
“‘A Play of Fear and Laughter’: Gothic Excesses in A.S. Byatt’s Possession.” Gothic Peregrinations: The Unexplored and Re-explored Territories. Ed. Agnieszka Łowczanin and Katarzyna Małecka. New York and Oxon: Routledge, 2019. 67-78.
“Michèle Roberts’s Mud and the Practice of Feminist ‘Re-Vision.’” Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 13.2 (2018): 89-96.
“A White-Clad Angel or a Murderess? Representations of Women in the (Un)Reliable Narrative of William Trevor’s ‘The Blue Dress.’” Witches and Angels: The Perception of Women in Ancient and Modern Cultures. Ed. Agnieszka Stanecka and Alina Kwiatkowska. Piotrków: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim, 2017. 7-18.
“‘In the Depths of Her Darkening Twilight’: Reflections on Dementia and Memory in William Trevor’s ‘Cheating at Canasta.’” “In Sickness and in Health”: Interdisciplinary Perspectives on Illness. Ed. Katarzyna Szmigiero and Dorota Gonigroszek. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim, 2017. 87-100.
“Floating Worlds, Splintered Narratives and Unstable Identities: The Spectral Return of the Gothic in Sarah Waters’s Fingersmith.” All That Gothic. Ed. Agnieszka Łowczanin and Dorota Wiśniewska, Frankfurt am Main: Lang, 2014. 192-210.
“‘There Ain’t Nuffink in This World but Men and Women’: Michel Faber’s The Crimson Petal and the White as a Bildungsroman.” We the Neo-Victorians: Perspectives on Literature and Culture. Ed. Dorota Babilas and Lucyna Krawczyk-Żywko. Warszawa: Instytut Anglistyki UW, 2013. 79-93.
“Twisted Narrative Paths: Meanders and Ambiguities in William Trevor’s Felicia’s Journey.” Changing Ireland: Transitions and Transformations in Irish Literature and Culture. Ed. Katarzyna Poloczek and Marta Goszczyńska. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010. 139-48.
“Cursed Islands of Solitude: ‘The Lady of Shalott’ in Jane Urquhart’s A Map of Glass.” Bringing Landscape Home in the Writings of Jane Urquhart. Ed. Dorota Filipczak and Agata Handley. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010. 93-105.
marta.goszczynska@uni.lodz.pl
gab. 4.22