Adiunkt w Zakładzie Literatury i Kultury Brytyjskiej UŁ, gdzie prowadzi kursy z literatury, kultury i historii brytyjskiej. Specjalizuje się w osiemnasto- i dziewiętnastowiecznej literaturze brytyjskiej, w szczególności powieściach gotyckich. Jej ostatnie zainteresowania naukowe dotyczą przenikania estetyki gotycyzmu do kultury europejskiej, oraz badaniu zależności pomiędzy gotycyzmem, feminizmem i ekokrytyką.
Promocje:
Promotor prac licencjackich i magisterskich z zakresu literatury i kultury brytyjskiej, szczególnie dotyczących tematyki związanej z badaniem przejawów i transformacji zjawiska gotycyzmu z wykorzystaniem metodologii postkolonializmu, feminizmu, ekokrytyki i studiów gotyckich.
Szczegóły dot. tytułów zawodowych, stopni naukowych, tytułu naukowego:
Doktor habilitowany nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa nadany uchwałą Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 22 lutego 2019 r.
Staże, nagrody za działalność związaną z UŁ:
Nagroda Rektora Uniwersytetu Łódzkiego, indywidualna stopnia drugiego przyznana za monografię A Dark Transfusion: The Polish Literary Response to Early English Gothic. Anna Mostowska Reads Ann Radcliffe. Berlin: Peter Lang (2018).
- Orcid ID: 0000-0001-6994-4593
- https://orcid.org/0000-0001-6994-4593
Monografia:
2018 A Dark Transfusion: The Polish Literary Response to Early English Gothic. Anna Mostowska Reads Ann Radcliffe. Berlin: Peter Lang (ISBN: 978-3-631-70481-3; DOI: 10.3726/978-3-653-07093-4).
Monografie redagowane:
2019 Gothic Peregrinations: The Unexplored and Re-explored Territories. Red. Agnieszka Łowczanin i Katarzyna Małecka. New York: Routledge (ISBN: 978-1-138-31100-8)
2014 All that Gothic. Red. Agnieszka Łowczanin i Dorota Wiśniewska. Frankfurt: Peter Lang (ISBN 978-3-631-63887-3)
Artykuły i rozdziały w monografiach:
2019 “’A Romance Fit for the Taste of Our Era’: Anna Mostowska and the First Polish Gothic Stories.” Gothic Peregrinations: The Unexplored and Re-explored Territories. Red. Agnieszka Łowczanin i Katarzyna Małecka. New York: Routledge. 19-37.
2017 “Multiculturalism, the Foreign and Early Gothic Novels.” Multiculturalism, Multilingualism and the Self: Literature and Culture Studies. Red. J. Mydla, M. Poks, L. Drong. Springer. 45-56. (ISBN 978-3-319-61048-1, doi: 10.1007/978-3-319-61049-8)
2016 “Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia and a Disorder of Ethnic Identity.” Diversity and Homogeneity: The Politics of Nation, Ethnicity and Gender. Red. Joanna Kruczkowska, Paulina Mirowska. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. 116-125.
2016 “The Monk by M. G. Lewis: Revolution, Religion and the Female Body.” Text Matters. Vol. 6. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 15-34. (ISSN: 2083-2931, e-ISSN: 2084-574X)
2015, “Walpole, Lewis and Shelley: Dreams and the Literary Gothic Tradition.” Dreams, Phantasms and Memories. Red. Wojciech Owczarski, Zofia Ziemann. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 271-282.
2015 „Body politics in Ann Radcliffe’s The Mysteries of Udolpho and The Italian.” Kwartalnik Neofilologiczny. LXII, no. 4. Warszawa: PAN, Wydział i Nauk Humanistycznych i Społecznych, s. 691-702. (ISSN 0023-5911)
2015 „Dangers of 'the vacant mind’ in Ann Radcliffe’s The Mysteries of Udolpho.” The Enchantress of Words, Sounds and Images. Anniversary Essays on Ann Radcliffe (1764-1823). Red. Jakub Lipski i Jacek Mydla. Palo Alto: Academica Press, s. 105-122. (ISBN 978-1-936320-96-7)
2014 “Convention, Repetition and Abjection: The Way of the Gothic.” Text Matters. A Journal of Literature, Theory and Culture. Vol. 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 184-193. (ISSN 2083-2931)
2014 “Antonia and the Male Gaze: Imaging Femininity in M. G. Lewis’s The Monk.” All that Gothic. Red. Agnieszka Łowczanin i Dorota Wiśniewska. Frankfurt: Peter Lang. 124-137.
2013 “Damsels and Demons: Transgressive Females from Clarissa to ‘Carmilla.’” Studies in English Drama and Poetry. Reading Subversion and Transgression. Vol. 3. Red. Joanna Kazik i Paulina Mirowska. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 189-199.
2012 “’I have a Strong Propensity in Me to Begin this Chapter Nonsensically’ – Tristram Shandy by Laurence Sterne and A Cock and Bull Story by Michael Winterbottom.” The Language of Sense, Common-Sense and Nonsense. Red. Ewa Borkowska, Tomasz Burzyński, Maciej Nowak. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Ekonomiczno-humanistyczna. 177-186.
2012 „From Woolf to Wollstonecraft and Back: Ladies and Gentlemen, Schooling and Snobbery.” From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th Century British Literature and Culture. Red. Grażyna Bystydzieńska i Emma Harris. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Ośrodek Studiów Brytyjskich. 317-326.
2012 “Cinematic Carmillas: Projecting Subversion.” Against and Beyond: Subversion and Transgression in Mass Media, Popular Culture and Performance. Red. Magdalena Cieślak i Agnieszka Rasmus. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. 150-165.
2010. “Inhaling and Breathing out the Past in Changing Heaven.” Bringing Landscape Home in the Writings of Jane Urquhart. Red. Dorota Filipczak i Agata Handley. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 87-92.
agnieszka.lowczanin@uni.lodz.pl
gab. 4.23