Zainteresowania Katarzyny Ojrzyńskiej skupiają się przede wszystkim na kulturowych studiach o niepełnosprawności, studiach performatywnych i studiach irlandzkich. Jej główny projekt badawczy dotyczy przedstawień ofiar Akcji T4 w kulturze współczesnej, a w szczególności w twórczości artystów niepełnosprawnych. Jest współzałożycielką ULCIS (University of Lodz Centre for Irish Studies) i członkinią zarządu EFACIS (The European Federation of Associations and Centres of Irish Studies). Współpracuje z PAIS (Polish Association for Irish Studies), Beckett Research Group in Gdańsk oraz Centrum Sztuki Włączającej: Downtown. Jest również redaktorką językową czasopisma Prace Polonistyczne.
W 2013r. uzyskała tytuł doktora na podstawie rozprawy dotyczącej przedstawień tańca we współczesnym dramacie irlandzkim. Rozprawa dała początek książce “Dancing as if language no longer existed”: Dance in Contemporary Irish Drama (Reimagining Ireland 61, Peter Lang, Oxford 2015), za którą rok później autorka otrzymała nagrodę indywidualną trzeciego stopnia przyznaną przez Rektora UŁ.
Na przestrzeni lat Katarzyna Ojrzyńska prowadziła szereg projektów związanych z kulturowymi studiami o niepełnosprawności w ramach grantów wewnętrznych UŁ. W pierwszej połowie 2020r. będzie realizowała projekt pt. „Na styku kulturowych studiów o niepełnosprawności i ekokrytyki: niepełnosprawność i bioróżnorodność w wybranych tekstach kultury” w ramach grantu przyznanego przez PFRON. W ostatnich latach zajmowała się również popularyzacją kulturowych studiów o niepełnosprawności w Polsce, między innymi organizując konferencję Negotiating Space for (Dis)Ability in Drama, Theatre, Film, and Media (UŁ, 2015). W ramach współpracy z Fundacją Teatr 21 i Centrum Sztuki Włączającej: Downtown wygłosiła wykłady popularyzatorskie: „Odzyskiwanie pamięci o zagładzie osób niepełnosprawnych: historia i kultura” (POLIN, 2018) i „O patrzeniu na ludzką różnorodność i jej postrzeganiu” (Zachęta, 2019). Przetłumaczyła na język polski szereg tekstów anglojęzycznych związanych ze studiami o niepełnosprawności (opublikowanych w tomie Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, red. Ewelina Godlewska-Byliniak i Justyna Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017) oraz – niedawno – książkę Rosemarie Garland-Thomson Staring: How We Look.
Katarzyna Ojrzyńska prowadzi prace licencjackie i magisterskie z dziedziny literatury i kultury anglojęzycznej. Do udziału w swoich seminariach zaprasza w szczególności studentów zainteresowanych kulturowymi studiami o niepełnosprawności.
Numer ORCID: orcid.org/0000-0002-4954-8478
PBN-ID: 3938273
Kontakt: katarzyna.ojrzynska@uni.lodz.pl
Pokój: 4.14