• USOSweb
  • PolskiPolski
    • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
Instytut Anglistyki UŁ
  • Aktualności
  • Instytut
    • Struktura
    • Władze
    • Historia
    • Projekty badawcze
    • Projekty edukacyjne
    • Biuletyn
    • Lista pracowników
    • Dyżury pracowników
    • Zespół ds. dydaktyki
    • Media
    • Partnerzy
  • Studenci
    • Plany zajęć
    • Zasady i regulaminy
    • Grupy studenckie
    • Programy studiów
    • Opisy kursów
    • Terminy egzaminów
    • Nieobecności
    • Praktyki zawodowe – FAQ
    • Koła naukowe & ERIC
    • Prace dyplomowe
    • Egzaminy dyplomowe
    • Stypendia i pomoc materialna
    • Rada studentów
    • Wyróżnione prace dyplomowe
  • Kandydaci
    • 5 powodów, dla których warto studiować na łódzkiej anglistyce
    • Kierunek Filologia Angielska
    • Zasady rekrutacji
    • Studia podyplomowe
  • Kontakt
  • Szukaj
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail

Ostalska Katarzyna, dr hab.

O mnie

Jestem kierowniczką Centrum Badań Posthumanistycznych Wydziału Filologicznego UŁ, które zajmuje się badaniami z pogranicza nauk humanistycznych, środowiska naturalnego oraz nowych technologii. Obszar moich badań naukowych obejmuje współczesną literaturę i kulturę angielskiego obszaru językowego (ze szczególnym uwzględnieniem irlandystyki),  posthumanism (zwłaszcza nowe materializmy),  dyskurs spekulatywny,  SF,  badania nad utopią i dystopią, gender studies, studia nad zwierzętami, a także pokrewne obszary medio-i filmoznawcze. Mój doktorat badał m.in. transformacje w obszarze kategorii gender (kobieta) oraz poza-ludzkiej, zwierzęcej, tożsamości we współczesnej poezji irlandzkiej pisanej przez kobiety, natomiast rozprawa habilitacyjna, dotycząca problemu poczucia mocy (empowerment) wśród kobiet, analizowała potencjalne źródła jego pochodzenia, zwłaszcza ekofeminizm i ekologię, na podstawie utworów poetek irlandzkich najnowszej generacji. W roku 2020, ukazał się numer specjalny, tom LXIII, zeszyt 1 (133), czasopisma „Zagadnień Rodzajów Literackich:” Speculative Genre: The Gendered Dimension of Contemporary Utopia/Dystopia, który współredagowaliśmy z dr Tomaszem Fisiakiem jako redaktorzy gościnni. Niedługo wyjdzie książka będącą zbiorem esejów (współredakcja z dr Fisiakiem), zatytułowana The Postworld In-Between Utopia and Dystopia: Intersectional, Feminist and Non-Binary Approach to Speculative Literature, Film and Art in the 21st Century.

Promocje:
Prace licencjackie i magisterskie z dziedziny anglojęzycznej literatury i kultury współczesnej, w tym także wyróżnione przez Komisję IFA.
Działalność organizacyjna:
Należę do międzynarodowych organizacji naukowych, takich jak IASIL oraz EFACIS.
Szczegóły dot. tytułów zawodowych, stopni naukowych, tytułu naukowego:
Stopień doktora habilitowanego na podstawie badań zawartych w monografii dotyczącej współczesnej poezji pisanej przez autorki irlandzkie najnowszej generacji.
Staże w uczelniach zagranicznych; nagrody za działalność związaną z UŁ:
Uczestniczyłam w wymianie uczelnianej oraz programie Erasmus dla wykładowców m.in z uniwersytetami w Lancaster (UK), Bolton (UK) oraz Ulster University, Coleraine (Northern Ireland, UK)

Publikacje

Orcid ID: 0000-0001-8553-7517

https://orcid.org/0000-0001-8553-7517

Monografia:

Towards Female Empowerment − The New Generation of  Irish Women Poets: Vona Groarke, Sinéad Morrissey, Caítriona O’Reilly, and Mary O’Donoghue. Studies in Literature. Literary Criticism, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

Tomy redagowane:

2010 Changing Ireland: Transformations and Transitions in Irish Literature and Culture, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (z Martą Goszczyńską).

2011 The Playful Air of Light(ness) in Irish Literature and Culture, The Cambridge Scholars Publishing. (z Martą Goszczyńską).

Artykuły i rozdziały w monografiach:

2020 “‘More liveable’ speculations: the gender of SF in Margaret Atwood’s short story “Oursonette” and in the comic book / graphic novel War Bears” Zagadnienia Rodzajów Literackich /The Problems of Literary Genres, tom LXIII, zeszyt 1 (133), 2020. red. gościnni K. Ostalska i T. Fisiak, Speculative Genre: The Gendrered Dimension of Contemporary Utopia/Dystopia. Łódzkie Towarzystwo Naukowe Societas Scientiarum Lodziensis, https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.1/2

2020 „Masculinity as Failure: From Learning to Swim to England and Other Stories” [w:] Reading Graham Swift, red. T. Dobrogoszcz i M. Goszczyńska, Lexington Books, 2020, str. 31-45.

2019 “‘A right kind of rogue:’ Lisa McInerney’s The Glorious Heresies (2015) and The Blood Miracles (2017)”. Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture. no. 9,  Rougery and (Sub) Versions, redaktorzy gościnni A. Van Herk i V. Polić, WUŁ, str. 237-258.

2018 „ ‘What will I do / when I am too old/ for such love songs?’: Desire and Midlife Sexuality in Contemporary Irish Women’s Poetry.” Nordic Irish Studies. Special Issue: Women and Ageing in Irish Writing, Drama and Film. Edited by Margaret O’Neill and Michaela Schrage-Früh. Vol. 17, No 1. Dalarna University Centre for Irish Studies, pp. 31-56.

2018 “‘Soldier Dolls, Little Adulteresses, Poor Scapegoats, Betraying Sisters and Perfect Meat:’ The Gender of the early Phase of the Troubles and the Politics of Punishments against Women in Contemporary Irish Poetry.” Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture. No. 8. Engaging Ireland. Edited by Wit Pietrzak. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 84-106.

2015 “‘Their disembodied voices cry:’ Marine Animals and their Songs of Absence in the Poetry of Sinéad Morrissey, Caitríona O’Reilly and Mary O’Donoghue.” [in:] Animals in Irish Literature and Culture. Palgrave Studies in Animals and Literature, Edited by K. Kirkpatrick i B. Faragó. Palgrave Macmillan, pp. 75−91.

2014 “Writing the New Irish into Ireland’s Old Narratives: the Poetry of Sinéad Morrissey, Leontia Flynn, Mary O’Malley, and Michael Hayes.” [in:] Literary Visions of Multicultural Ireland. The Immigrant In Contemporary Irish Literature, Edited by P. Villar-Argáiz. The Manchester University Press, pp. 133−148.

2014 “The Representation of the Woman’s Body in Monty Pythons’ The Meaning of Life”” [in:] Nobody Expects The Spanish Inquisition. T. Dobrogoszcz. Maryland: Rowman & Littlefield. 2014, pp. 35-49.

2013 “From Kitchen into the Bathroom: Feminist (Post) Theory In Crisis” [in:] Theory That Matters: What Practice After Theory. Edited by M. Myk i K. Bartczak. The Cambridge Scholars Publishing, pp. 218−236.

2012 “XXY: The Cinematic Poetics of Transgressive Visual Against Gender and Sexual Binarism”. [in:] Against and Beyond: Subversion and Transgression in Mass Media, Popular Culture, Performance, Edited by M. Cieślak i A. Rasmus. Newcastle Upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, pp. 66−81.

2011 “Women’s Power To be Loud: The authority of the discourse and authority of the text in Mary Dorcey’s Irish Lesbian Poetic Manifesto “Come Quietly or the Neighbours Will Hear.”” Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture. Edited by D. Filipczak. No. 1. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 153−169.

2009 “Identity as Becoming: Polymorphic Female Identities in the Poetry of Boland, Meehan and Ní Dhomhnaill.” [in:] Re-imagining Ireland. Vol.9. Liminal Borderlands: Irish Literature and Culture, Edited by I. Gilsenan Nordin i E. Holmsten. Peter Lang, pp. 131−150.

2009 “‘Sharing Our Differences:’ Individuality and Community in the Early Works of Paula Meehan”. Edited by D. Gardiner i J. Allen Randolph. Creighton University Press: An Sionnach. Paula Meehan’s Special Issue. 5.1 & 5. 2. Spring / Fall 2009, pp. 75– 89. 

Kontakt

katarzyna.ostalska@uni.lodz.pl

gab. 4.22

Instytut Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

+48 42 664 52 21
email: anglistyka@uni.lodz.pl

© Copyright - Instytut Anglistyki UŁ
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail
Pietrzak Wit, dr hab. Łowczanin Agnieszka, dr hab.
Scroll to top